Future of retail

Minor Service Design, Willem de Kooning Academie

Service designers faciliteren innovatieve processen, zowel praktisch als creatief. Ze maken daarvoor gebruik van diverse ontwerpmethoden en verbinden diverse terreinen van wetenschap en techniek. In de minor Service Design (2015-2016) hebben 12 studenten van Grafisch Ontwerpen, Advertising, Leisure Managament en Productontwerpen aan een opdracht gewerkt van de Vereniging Lijnbaanakkoord. Hoe kan de Lijnbaan weer invulling geven aan het innovatieve winkelconcept waarmee het lang zo succesvol is geweest?

“De grootste uitdaging was om de invloedrijkste momenten uit de Lijnbaanbeleving boven tafel te krijgen, en we wilden weten wie de bezoekers waren en wat ze belangrijk vonden. We begonnen met een gesprekstool in de vorm van een visuele enquête waarin we mensen voorstellen deden over nieuwe gebruiksfuncties in het gebied, zoals sportlessen na sluitingstijd of de mogelijkheid tot openluchtvoorstellingen of kinderopvang.”

Met de verkregen informatie over de habitus en verlangens van de verschillende publieken ontwierpen de studenten Biek en Testlab. Biek (een Rotterdamse uitdrukking voor supertof) staat voor een project met zeecontainers – Rotterdams, stoer, internationaal – met daarin horeca, conceptstores, pop-upstores , allemaal van lokale, bijzondere kwaliteit. Test Lab brengt publiek, opdrachtgever en ontwerpers samen in een iteratief proces (inventariseren van behoeften → kansen → creatieve ideeën → testen, etc.). Met nieuwe retailconcepten en formats als resultaat. Hiervan hebben de studenten een minidocumentaire gemaakt: de Nieuwe Lijnbaan.

Service Design project Willem de Kooning Academie – Commercial Practice from 31Volts on Vimeo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *