Reinventing Retail – 26 januari 2017
Ideeënmarkt en workshops
Studenten van Hogeschool Rotterdam laten vernieuwende Retail-ideeën en diensten zien waarmee je direct aan de slag kunt. Welke van deze ideeën het verdienen om samen met ondernemers uit de Rotterdamse binnenstad uitgewerkt te worden, bepalen jullie. Op de ideeënmarkt mag je letterlijk en figuurlijk ‘geld’ inzetten op de toekomst. Is er een idee dat perfect past in jouw Retail-formule? De studenten gaan graag de samenwerking met je aan. En Retailinnovatie in Rotterdam en Urban Department Store Rotterdam stellen voor de twee allerbeste ideeën een ‘doorontwikkelprijs’ beschikbaar. Zelf aan de slag kun je in een van de drie workshops, gegeven door docent-onderzoekers van Hogeschool Rotterdam, over netwerk-businessmodellen, influencer marketing en eerste signalen van nieuwe trends. Tijdens en na het programma is er ruimte om te netwerken. Kortom, het belooft een drukke avond te worden waarbij je naar huis gaat met praktische tips en nieuwe inspiratie.
Lokatie
Donderdag 26 januari, 18.00- 20.30 uur, De Bijenkorf
Personeelsingang Aert van Neshof, naast Q-Park De Bijenkorf
Programma
17.00 uur Inloop ideeënmarkt met broodjes, inschrijven voor workshops*
18.00 uur Welkom door Eric van den Elshout (De Bijenkorf) en Paul Rutten (Kenniscentrum Creating 010)
18.10 uur Studenten en alumni introduceren hun concepten en bezoekers kunnen ‘geld’ uitgeven.
19.20 uur Uitreiking ‘doorontwikkelprijs’
19.30 uur Workshops
20.30 uur Netwerkborrel.
Aanmelden
Ben je ondernemer? Meld je dan snel aan via retailinnovatie010@hr.nl (Aanmelden is verplicht ivm max. aantal deelnemers voor de workshops*).
*Inschrijving voor de workshop is bij binnenkomst (wie het eerst komt het eerst maalt).
Hartelijke groet namens,
Kenniscentrum Creating 010, Bureau Binnenstad Gemeente Rotterdam en Urban Department Store Rotterdam
Retailinnovatie bij Dutch Design Week
Smart Retail
Retailinnovatie in Rotterdam onderzoekt hoe actuele trends de Rotterdamse retail beïnvloeden en welke nieuwe retailformats de – nog onvermoede – wensen vervullen van bezoekers van de binnenstad. Rotterdam staat bekend als innovatieve winkelstad. Actuele ontwikkelingen stellen Rotterdam als consumer city voor nieuwe uitdagingen. Digitale consumenten hebben tal van nieuwe opties om aankopen te doen en zich online te informeren over aanbod en prijs. Ze zijn daarnaast steeds meer gericht op gebruik en minder op bezit. Naar verkenning van deze trends doet Retailinnovatie in Rotterdam onderzoek, samen met docenten, studenten en winkeliers, vastgoedbedrijven, brancheorganisaties en de gemeente Rotterdam.
Justien Marseille (Creating 010) vertelt op woensdag 26 oktober tijdens een cross-over sessie over Smart Retail hoe zwakke signalen zichtbaar en vruchtbaar worden gemaakt voor vernieuwende retailconcepten en formats voor een innovatieve, scherp concurrerende en toekomstbestendige Rotterdamse binnenstad (http://www.clicknl.nl/design/events/clicknl-drive-festival).
Paul Rutten geeft in dezelfde sessie en schets van het gehele project (www.clicknl.nl/design/events/clicknl-drive-festival/). Meer informatie over het project, dat financieel wordt gesteund door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA: www.retailinnovatie010.nl.
CLICKNL DESIGN DRIVE biedt een podium aan CLICKNL onderzoek en innovatie in de creatieve industrie en laat zien hoe de Nederlandse creatieve sector een bijdrage levert aan de maatschappelijke uitdagingen van vandaag. Op woensdag 26 oktober presenteert Smart Retail een pecha kucha parade van retailonderzoek. Het volledige programma is te vinden op www.clicknl.nl/design/events/clicknl-drive-festival/
Meetup met studenten
Laat je inspireren door nieuwe inzichten, concepten, formats en scenario’s van toekomstige retailexperts. De onderwerpen die gepresenteerd worden zijn:
Interventies op loopstromen in de binnenstad: Viewmasters met Verborgen Verhalen op het Binnenwegplein.
Hoe Internet of Things de klanttevredenheid bij Lebkov & Sons verhoogt.
Design fiction: Rotterdamse stadsvlinders nemen de kleuren en patronen aan van een toonaangevend gebouw als het Centraal Station.
De verhalen die consumenten over een merk vertellen worden in de toekomst misschien wel belangrijker dan de branding van het merk zelf. Welke mogelijkheden en eigenschappen bieden user generated content in een offline omgeving van een merk of product?
Stockless, de winkel waar je internetaankopen kunt afhalen en als ze niet bevallen, kunt achterlaten.
Hoe influcencers awareness creëren over de sportafdeling van de Bijenkorf?
De telefooncel terug op de Lijnbaan met videofragmenten van de hoogtijjaren ’50 tot ’80.
Nieuwe communicatieconcepten: hoe kan Donner profiteren van influencers, een waardevolle online community creëren of slim gebruik maken van aanbevelingen en reviews?
En ook naar de Mediamarkt, Joline Jolink, s’ Zomers Bloemen en Rib Eye Steak hebben studenten onderzoek gedaan.
De studenten staan klaar om met u te brainstormen over hoe deze ideeën ook voor uw onderneming toe te passen zijn. Paul Rutten (directeur Creating 010 en programmaleider van Retailinnovatie in Rotterdam) geeft een korte toelichting op het onderzoek, wat er tot nog toe is gedaan en hoe we verder gaan.