Bijzondere verhalen achter de innovatieve Retail concepten op de expositie

Van 29 mei tot en met 31 mei zijn verschillende concepten voor de  toekomst van de Rotterdamse binnenstad te zien op de  expositie van Retailution in het WTC Rotterdam, gemaakt door studenten en oud-studenten. Als eerste geven we het woord aan Annelijn Boender, oud-student Leisure Management en inmiddels afstuderend student Urban Studies.

“De Lijnbaan als podium voor nieuw Rotterdams talent.’’

“Tijdens mijn opleiding Leisure Management heb ik de minor City Branding gevolgd. Daarvanuit werd ik erg enthousiast over stadspromotie en gebiedsmarketing en zodoende heb ik mijn onderzoek voor Retailution uitgevoerd. Naast dat ik in gesprek ben gegaan met ondernemers en vastgoedeigenaren, heb ik ook een DNA-profiel van het winkelgebied in Rotterdam opgesteld. Tijdens het onderzoek merkte ik dat er een goede match was tussen het DNA van de Lijnbaan en jonge consumenten. Na research kwam ik er al snel achter dat trendgevoeligheid aantrekkelijk is en dat het DNA nog te weinig zichtbaar is. Ik geloof sterk in de kracht van storytelling en het overdragen van identiteit en imago en ik vond dat het verhaal van de revolutionaire winkelstraat te weinig tot niet wordt verteld. Daarom is mijn plan om 3 iconische vitrinekasten op de Lijnbaan terug te plaatsen; deze hebben er in de jaren 50 ook gestaan, maar zijn wegens ‘moderne’ herstructureringsplannen uit het straatbeeld verdwenen. Er zullen twee prototypes op de eindexpo te zien zijn met elk een invullingen van de vitrinekasten. Zo wordt het revolutionaire verhaal van de Lijnbaan middels een installatie verteld; deze is interactief en op een verassende manier zullen passanten kennis maken met het verleden van de Lijnbaan, maar ook met de toekomstplannen. De tweede invulling is het Urban Heroes concept. Dit concept moet nieuw Rotterdams retail talent aansporen; mensen met ideeën en concepten, maar die niet makkelijk een podium/plek voor deze ideeën kunnen vinden.”

“Ik hoop dat de installaties een beginpunt gaat worden voor het versterken van de identiteit. Niet alleen als Rotterdam zijnde, maar ook voor de Lijnbaan. De Lijnbaan is, naar mijn mening, nog niet hét visiteplaatje van Rotterdam zoals die kan en misschien wel hoort te zijn. Het is een icoon van de binnenstad; van het verblijven en ontmoeten in de binnenstad. Straal dat dan ook uit als winkelgebied. Nodig mensen uit om je gebied te bezoeken, en maak het verblijf aantrekkelijk. De moderne consumenten zijn opzoek naar verrassingen, uitdagingen en nieuwe dingen; daar is Rotterdam toch de perfecte plek voor? We gaan de populaire en gewilde lijstjes als stad zijnde niet halen als we blijven focussen op aanbod dat elders ook te vinden is, juist met een vorm van onderscheidenheid blink je uit.”

Ook te zien op de expo:

1. Doosje Donner
‘’Voor en door Rotterdammers.’’
2. Spaces of consumption for humans and robots
‘’What if the amount of spaces of consumption for robots were equal to the amount of spaces of consumption for humans?’’
3. Personalisatie in knitwear
‘’Ontwerp je eigen unieke kledingstuk dat speciaal voor jou wordt gemaakt.’’
4. Lijnbaan vitrine
‘’De Lijnbaan als podium voor nieuw Rotterdams talent.’’
5. 65 jaar Lijnbaan
‘’Beweeg je letterlijk door de geschiedenis van de Lijnbaan.’’
6. Shopping guide
‘’Vind altijd wat je zoekt.’’
7. Skyline Point op Coolsingel
‘’Een centrale ontmoetingsplaats voor jonge toeristen die op zoek zijn naar avontuur.’’
8. Multichannel navigatie voor Chinese millennials
‘’Een customer journey, speciaal voor Chinese toeristen.’’
9. Verhalen op de Coolsingel Boulevard
‘’Kom ff zitten en luister.’’
10. Plastic
‘’Everything becomes plastic.’’
11. Sam Cruden – Micro influencers bij Hutspot
‘’Come and check out C Cruden.’’
12. Nissewaard
‘’Een ontmoetingsplek voor jongeren en senioren, zonder retail.’’
13. Insect farm
‘’What if there will be a coexhistence of humans and insects that work together and live together?’’


 

Als tweede aan het woord Maddy Ekkelkamp, afgestudeerde Advertising student.

“Voor Retailution heb ik de Biometric Couture bedacht. Het is een digitaal kledingconcept geïnspireerd op het feit dat we onze identiteit niet meer alleen fysiek uitdragen (bijvoorbeeld door onze kledingkeuzes) maar ook online uiten. De kledingstukken kunnen worden gescand, waarna een digitale laag verschijnt. De drager is auteur over deze laag en kan deze invullen en updaten. Mijn idee voor Retailution ontstond toen ik in de trein mijn medepassagiers aan het analyseren was. Ik besefte mij dat ik niets over deze mensen wist, terwijl zij wellicht interessante verhalen of overeenkomsten zouden kunnen hebben. Ik bedacht me hoe bijzonder het zou kunnen zijn wanneer je voorbijgangers zou kunnen scannen. Dat je bijvoorbeeld ontdekt dat degene die naast je in de trein zit precies dezelfde hobby’s heeft, van dezelfde muziek houdt of naar dezelfde series op Netflix kijkt. Via social media komen we dit soort dingen tegenwoordig gemakkelijk over elkaar te weten, maar in het echte leven gaan we vaak anoniem over straat. Bovendien sluiten we ons ook steeds af van de fysieke mensen om ons heen, door iedere keer een kijkje te nemen in de onlinewereld. We vergeten veelal dat er personen dicht in de buurt zijn met wie we ook contact zouden kunnen leggen.”

“Het werk laat zien op welke manier digitale technologie een bijdrage kan leveren binnen de maatschappij en retail. Het project geeft blikt voor de toekomst maar schetst ook een realistisch scenario van de mogelijkheden van de (winkel)straat van de toekomst. Ik wil mensen bewust maken van de mogelijkheden van technologie en het feit dat we dit moeten omarmen. Dat technologie juist binnen een stad, waarin veel anonimiteit heerst, een maatschappelijke rol kan spelen. Een project dat goed past in Rotterdam, een stad dat open staat voor kunst, cultuur en innovatie.”

Ook te zien op de expo:

  1. Doosje Donner
    ‘’Voor en door Rotterdammers.’’
  1. Spaces of consumption for humans and robots
    ‘’What if the amount of spaces of consumption for robots were equal to the amount of spaces of consumption for humans?’’
  1. Personalisatie in knitwear
    ‘’Ontwerp je eigen unieke kledingstuk dat speciaal voor jou wordt gemaakt.’’
  1. Lijnbaan vitrine
    ‘’De Lijnbaan als podium voor nieuw Rotterdams talent.’’
  1. 65 jaar Lijnbaan
    ‘’Beweeg je letterlijk door de geschiedenis van de Lijnbaan.’’
  1. Shopping guide
    ‘’Vind altijd wat je zoekt.’’
  1. Skyline Point op Coolsingel
    ‘’Een centrale ontmoetingsplaats voor jonge toeristen die op zoek zijn naar avontuur.’’
  1. Multichannel navigatie voor Chinese millennials
    ‘’Een customer journey, speciaal voor Chinese toeristen.’’
  1. Verhalen op de Coolsingel Boulevard
    ‘’Kom ff zitten en luister.’’
  1. Plastic
    ‘’Everything becomes plastic.’’
  1. Sam Cruden – Micro influencers bij Hutspot
    ‘’Come and check out C Cruden.’’
  1. Nissewaard
    ‘’Een ontmoetingsplek voor jongeren en senioren, zonder retail.’’
  1. Insect farm
    ‘’What if there will be a coexhistence of humans and insects that work togetherand live together?’’