Creating 010 en retailsector maken de balans op

INNOVATIEVER MAKEN VAN ROTTERDAMSE RETAILERS

Een website die je laat zien waar je in de Rotterdamse binnenstad het door jou begeerde product kan aanschaffen. Een snackbar waar je eiwitrijke burgers kan eten gemaakt van insecten die je ziet vliegen in de wand van de plek waar je je snack eet. Een giftbox die je online op de website van Donner kan samenstellen met een scala aan producten van allerlei Rotterdamse retailers en kan laten thuisbezorgen bij iemand die een cadeau verdient. Een op jouw maat, kleur en ontwerp afgestemd machinaal gebreide creatie. Dat is slechts een greep uit de vele door studenten onder begeleiding van docenten vormgegeven oplossingen voor Rotterdamse retailers: Retailinnovatie in Rotterdam.

In twee jaar tijd werkten ruim vierhonderd studenten en meer dan veertig docenten aan het innnovatiever maken van mkb-retailers in de Rotterdamse binnenstad, met het doel om het innovatievermogen van de winkeliers in de binnenstad te verhogen, maar ook om het onderscheidend vermogen van Rotterdam als shopping gebied te versterken. De Willem de Kooning Academie participeerde met studenten Leisure Management en Commercial Practices en met masterstudenten Interior en Retail Design van het Piet Zwart Instituut. Van het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie was de opleiding Communicatie van de partij. Commerciële Economie was betrokken met studenten Small Business & Retail Manangement. Kenniscentrum Creating 010 vormde het inhoudelijke en organisatorische hart van het project en haalde de financiële steun van SIA RAAK binnen.

Trends in retail

In korte tijd slaagde het projectteam onder leiding van Creating 010 projectmanager Liane van der Linden erin om de winkeliersorganisatie van de Rotterdamse binnenstad (Urban Department Store Rotterdam) voor zich te winnen. Dat resulteerde in lovende woorden van directeur Dominique van den Elsacker bij de opening van het afsluitende symposium in het Rotterdamse WTC op 30 mei jongstleden. Op die dag verzamelden retailonderzoekers van hogescholen en universiteiten en talrijke betrokkenen bij de retailsector zich om in de ochtenduren kennis te nemen van de resultaten van het project. Na het opmaken van die inhoudelijke balans van het project, gingen de deelnemers uiteen voor verschillende workshops over onder meer de mogelijkheden van social influencers voor retailondernemers, innovatie in binnenstadsbeleving, trends in retail en de mogelijkheden van speculatief design. Intussen konden ze een expositie bezoeken in de hal van het WTC waar de belangrijkste en meest aansprekende ontwerpen stonden opgesteld. Ook in de stad bij de deelnemende retailers waren demo’s en protoytypes te aanschouwen: New Fork, Donner, Hutspot, Lost and Found Store Spaces en De Bijenkorf. Het symposium werd in de middag voortgezet onder verantwoordelijkheid van het Retail Innovation Platform, dat mede is opgericht door Creating 010 samen met lectoren van De Haagse Hogeschool, Hogeschool van Amsterdam en Avans Hogeschool.

Retailution

Op de avond voorafgaand aan het symposium was de Rotterdamse retailsector uitgenodigd om als eerste de expo Retailution te bezoeken en deel te nemen aan een aantal hands-on workshops, verzorgd door docenten en onderzoekers verbonden aan Creating 010. Ze werden welkom geheten door de wethouder Werkgelegenheid en Economie van Rotterdam, Maarten Struijvenberg. Die onderstreepte in een nat pak als gevolg van een hoosbui, het belang van retailinnovatie voor Rotterdam, juist omdat het gaat om een economisch belangrijke sector voor Rotterdam. Bovendien maakt de retailsector integraal onderdeel uit van de aantrekkelijke binnenstad die Rotterdam is. Hij signaleerde echter ook dat de noodzaak tot innovatie groot is. Dat werd alleen maar beaamd door lector Creative Business en inhoudelijk projectleider Paul Rutten. Hij wees op het gevaar dat de huidige economische voorspoed zand in de ogen van retailers strooit en hen mogelijk doet vervallen in bekende routines. Rutten onderstreepte dat er op structureel niveau talrijke veranderingen gaande zijn waarvan niemand precies de consequenties kent. Het is en blijft nodig de toekomst te exploreren, want niemand kan voorspellen wat er exact gaat gebeuren. Door middel van ontwerp kan de toekomst verkend en onderzocht worden en worden bouwstenen voor inspiratie en innovatie verzameld. Rutten kondigde voorts nieuw onderzoek aan waarin Creating 010 samen met verschillende opleidingen van Hogeschool Rotterdam de fusie van fysieke en digitale retail gaat onderzoeken en ontwikkelen, samen met ondernemers en personeel uit de retailsector: Lab Fygital.

Fotografie: Hans Tak