Trends in retail

Minor New Frontiers, Willem de Kooning Academie

In de minor New Frontiers (2015-2016) hebben 25 studenten Commercial Practice van de Willem de Kooning Academie de grenzen verkend van retail in de Rotterdamse binnenstad. Trends in retail ging uit van de veronderstelling dat prille signalen voor verandering vaak vroeger aanwezig zijn dan verwacht. En door nu innovatieve studenten te betrekken bij het verzamelen van zogenaamde zwakke signalen wordt als het ware een sprong in de tijd gemaakt.

Eerst verzamelden de 25 ‘trendwatchers’ ruim 700 inspirerende signalen voor een mogelijke toekomst. Deze verzameling is geclusterd tot 10 trends. Eén ervan is Prouduction, die uitgaat van de trots op het zelf maken, van de do –it- yourself cultuur. Andere voorbeelden zijn Nomadian Retail, Weconomy (1+1=3), die mensen centraal stelt in plaats van geld en Biomimicry met de natuur als inspirator en instigator van het menselijk handelen en ontwerpen, als tegenreactie op de sterk technologisch gedreven innovatiecultuur.

Trend in retail

Tot slot zijn alle verzamelde signalen in kaart gebracht, samen met inspirerende voorbeelden en vindplaatsen van de 10 belangrijke trends. Hiermee kunnen retailers van morgen naar mogelijke toekomsten navigeren. In de periode februari tot juli 2016 worden de trends in afstudeerscripties verder uitgewerkt.

Wil je toegang tot deze website shoppinglab.hr.nl? Vraag dan een toegangscode aan bij Liane van der Linden via: linla@hr.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *