Reinventing Retail – Verslag

Reinventing Retail

Foto’s: Erik Boker

Programma

17.00 uur   Inloop Ideeënmarkt met broodjes van Oma’s Pop-up
18.00 uur   Welkom door Eric van den Elshout (De Bijenkorf) en Paul Rutten (Kenniscentrum Creating 010). Studenten en alumni introduceren hun concepten en bezoekers kunnen er ‘geld’ aan uitgeven.
19.30 uur    Workshops
20.20 uur   Uitreiking ‘doorontwikkelprijzen’
20.30 uur   Netwerkborrel

Donderdag 26 januari presenteerden studenten en alumni van verschillende opleidingen van Hogeschool Rotterdam bij De Bijenkorf hun beste concepten en prototypes om de Rotterdamse binnenstad te innoveren. Rotterdamse retailers mochten beslissen welke ideeën worden doorontwikkeld. Kenniscentrum Creating 010 en Urban Department Store stelden twee prijzen beschikbaar, van € 5.000 en € 2.500.

In de medewerkerseetzaal van De Bijenkorf bezochten op 26 januari zo’n 100 retailers en retail-stakeholders uit de Rotterdamse binnenstad, docenten en studenten, een ‘Ideeënmarkt’. Oma’s Pop-up serveerde zelfgemaakte broodjes bal, vlees en vegetarisch. Deze starter is opgezet door alumni van het Instituut voor Commercieel Management van de hogeschool en werkt met senioren die behoefte hebben aan sociaal contact. Onder leiding van een chef-kok verzorgen zij catering en maaltijden op locatie, om dan zelf ook even aan te schuiven.

Na het welkomstwoord van Erik van den Elshout (De Bijenkorf), een van de partners van het project Retailinnovatie in Rotterdam, leidde Paul Rutten (Kenniscentrum Creating 010) de avond in. Retailinnovatie in Rotterdam is een meerjarig onderzoeks- en onderwijsproject van onderzoekers, docenten en studenten van Hogeschool Rotterdam samen met winkeliers, vastgoedeigenaren, Gemeente Rotterdam en Urban Department Store Rotterdam gericht op versterking van innovatievermogen, concurrentiekracht en toekomstbestendigheid van vooral midden- en kleinbedrijven. Onder de noemer Reinventing Retail werden de eerste en beste ideeën getoond en bezoekers konden ‘geld’ geven aan de concepten van hun keuze. Paul Rutten introduceerde de bedenkers en hun onderzoeksresultaten.

Ideeënmarkt

Doosje Donner – Marissa Deuze, Nils van Kampen, Vincent Kleij, Richard Koorevaar (Communicatie/ Instituut voor Communicatie, Media- en Informatietechnologie)
Voor Rotterdammers door Rotterdammers.

Innovatief Lijnbaangebied – Annelijn Boender (Leisure Management/Willem de Kooning Academie)
Hoe tijdelijk (retail)aanbod de Lijnbaan weer aantrekkelijk en karakteristiek kan maken.

CitySearch, gemaakt door toeristen – Michael Kolkman (Leisure Management/Willem de Kooning Academie)
Voorbij is het lange zoeken naar de ideale locatie in een stad.

Make de Korte Hoogstraat Great Again – Roos van Dijk, Farrah Klaassen, Daniëlle Kodde, Iris van der Lans, Rowinda Teunissen (Leisure Management/Willem de Kooning Academie)
Een concept om de beleving in dit gebied te vergroten.

Stockless – Nienke Slagman (Commercial Practices/Willem de Kooning Academie)
Een nieuw winkelconcept met gepersonaliseerde Dress Cubes om online bestelde kleding te passen, te kopen of gemakkelijk achter te laten. (Commercial Practices/Willem de Kooning Academie)

Point of (re)view – Marieke Persoon (Commercial Practices/Willem de Kooning Academie)
Als meningen over producten meer invloed hebben op onze aankoopbeslissingen, waarom worden ze dan niet in winkels gebruikt? In Point of (re)view staan ze centraal.

Een nieuw jasje – Nikki Fredrikz, Bram Pluijm, Kelly Schuring, Marieke Stampaert (Leisure Management/Willem de Kooning Academie)
Veranderingen rondom het oude ABN-AMRO-gebouw.

Temple of textiles – Rosan Pelt (Commercial Practices/Willem de Kooning Academie)
Temple of textiles is een digitale stofbeleving waarin ‘voelen’ centraal staat. Door tactiliteit met het digitale platform te verweven, komen de stoffen tot leven.

Pay what you want – Perla van Kessel (Commercial Practices/Willem de Kooning Academie)
Laat de passie en het ambacht achter je product zien en de klant zal uit zichzelf een eerlijke prijs willen betalen.

InsideOut – Maddy Ekkelkamp (Commercial Practices/Willem de Kooning Academie)
Een augmented-reality kledinglijn met een digitale laag die de retailer of drager zelf kan invullen.

InnerSpace – Puck van Koppen (Commercial Practices/Willem de Kooning Academie)
Een 100 % kledingmatch: InnerSpace weet welke kleding je nodig hebt, wat bij je past en wat je mooi vindt.

Shopping Guide – Luuk Schipper, Pepijn Steijger, Jack van Krimpen, Leon van Dam (Incubator Academy Rotterdam/Small Business & Retail Management)
ShoppingGuide zorgt voor overzicht, transparantie en een nieuwe manier van het vergelijken en opslaan van alle dingen die jij zoekt. Ontdek het nieuwe winkelen!

Voordat de prijzen bekend werden gemaakt, konden de bezoekers meedoen aan één van drie workshops. De thema’s van de workshops waren aangedragen door de retailers uit het project Retailinnovatie in Rotterdam. Hieronder volgt een impressie van iedere sessie.

Van zwak signaal naar scenario, Justien Marseille

Welke signalen van nieuwe trends spelen er nu al, zo vroeg futuriste Justien Marseille van Kenniscentrum Creating 010. En welke daarvan vinden we raar en onverwacht, want die zijn vaak een voorbode van innovatie. Dit bracht de deelnemers op uiteenlopende vragen als: “Waarom dragen mensen nog steeds Uggs?”en “Waarom zou mijn zoon weer een boek gaan lezen?” Justien Marseille verbond de verschillende signalen met trends die het afgelopen jaar zijn opgesteld door studenten van de Willem de Kooning Academie, die eerst een test hadden ingevuld waaruit het merendeel als ‘innovator’ naar voren was gekomen. Hun bevindingen zijn voorgelegd aan retail- professionals en gezamenlijk zijn de volgende tien trends geformuleerd: Nomadian Retail, Sense Attention, Weconomy (1+1=3), Market Religion, Prouduction, Tech Native, Hybrid Space, Added Reality, Data Meat en Biomimicry. Uit deze lijst stelden de deelnemers in groepjes een top vijf samen, waaraan ze hun eigen signalen koppelden. Om daarna samen te bespreken welke impact de gesignaleerde trends zullen hebben, voor met name retail. Toen de workshop moest stoppen, was de discussie nog in volle gang.

Businessmodellen: de juiste mix, Peter Troxler

De meeste mensen maken geen onderscheid tussen een business- en een verdienmodel, zo stelde Peter Troxler, lector bij Kenniscentrum Creating 010. Maar een verdienmodel kijkt naar wat je gaat verkopen en hoe je er winst mee kunt maken, terwijl een businessmodel verder gaat en antwoorden geeft op wat, wie en hoe. Tijdens de workshop werden deze vragen eerst aan een van de ondernemers gesteld. Over de wat-vraag hoefde hij niet lang na te denken: ik lever dienst X. Maar de vraag hoe een normale werkdag er dan uitziet, bracht hem veel meer op hoe hij onderneemt: ‘Ik kijk de klanten aan, begroet ze en begeleidt ze naar wat ze zoeken’. Waarna verschillende ondernemers vanuit hun werkpraktijk op wat, wie en hoe ingingen. Aan de orde kwamen voorbeelden van ‘geboren ondernemers’ en mensen die met behulp van anderen ondernemen, van blending, (belemmerende) wet- en regelgeving, zakelijke kredieten en crowdfunding. En iedereen vond de workshop te kort en had nog graag meer van Peter Troxler en elkaar willen leren.

Influencer marketing, Iris Withuis en Komala Mazerant-Dubois
Een influencer beïnvloedt mensen digitaal, op platformen als Facebook, Instagram en Snapchat. Maar om een echte influencer te zijn, vertelden Iris Withuis en Komala Mazerant-Dubois van het Instituut voor Communicatie en, Media- en Informatietechnologie, moet je zo’n 10.000 volgers hebben, invloedrijk zijn en je in veel discussies mengen. Wie zoekt naar goede influencers moet eerst bedenken wie zijn of haar doelgroep is, op welk platform ze te vinden zijn, welke strategie je als ondernemer kiest en hoe je influencers wilt inzetten. In de workshop werden de volgende voorbeelden genoemd: een fotocontest, waarbij je influencers oproept om zelf een merk of product te posten met een specifieke hashtag. Of ze laten hun volgers bij een product of merk een mooi of inspirerend verhaal vertellen. Of ze dragen juist alleen een merk zonder er een verhaal bij te vertellen, bij wijze van product placement. Van de genoemde voorbeelden maakten nog maar weinig workshopdeelnemers gebruik. Dat wilden ze wel en de workshop was daarvoor een mooi begin.

Niet twee maar vier prijzen

Toen was het tijd voor de prijzen: de eerste prijs van € 5.000 werd met 54 ‘munten’ gewonnen door ShoppingGuide van derdejaars studenten Small Business & Retail Management.
Vanwege de hoge kwaliteit eindigden maar liefst drie plannen met 37 munten op de tweede plaats: Stockless, InsideOut en Innovatief Lijnbaan van drie studenten van de Willem de Kooning Academie. In Stockless kunnen consumenten hun ideale paskamer creëren, om er al hun online bestelde kleding met elkaar te kunnen combineren.

Innovatief Lijnbaangebied werkt drie scenario’s uit voor tijdelijk (retail)aanbod, speciaal voor  nieuwsgierige en veeleisende jonge starters. Zij hebben veel te besteden, zijn voorlopers in trends en kunnen nog veel beter worden bediend.
Giving stories a stage is wat InsideOut biedt: kleding die boodschappen uitzendt als je je smartphone of tablet erbij houdt en die je oneindig kunt updaten.

Ter plekke besloot Paul Rutten dat Nienke Slagman, Annelijn Boender en Maddy Ekkelkamp alle drie € 2.500,- krijgen. Binnenkort gaat Creating 010 met hen in gesprek hoe ze, afhankelijk van de ontwikkelingsfase van hun concept, hun prijs willen inzetten: voor coaching bij vervolgonderzoek of bij al een (volgend) prototype. Bij die doorontwikkeling wil Creating010 ook weer ondernemers betrekken. ‘We komen er bij jullie op terug’, zo beëindigde Paul Rutten een volle en geslaagde avond, ‘voor deze en nog nieuw te ontwikkelen ideeën’. Hij bedankte Charlotte Roubos, Jessy Doekharan, Nick Klaassen Bos, Anne Oosterman en Anouk Uitermarkt, vierdejaars studenten die de minor Event Management aan de Willem de Kooning Academie volgen, voor de goede organisatie van de avond. Tot slot kreeg iedereen een plattegrond mee naar huis met Rotterdamse voorbeelden van zwakke signalen van 10 Trends in Retail.