Ik zoek creatieve en flexibele ondernemers

Voor mijn concept Innovatief Lijnbaangebied. Aan de  hand van identiteit- en trendonderzoek heb ik  drie scenario’s opgesteld om het winkelgebied in een nieuw jasje te steken. Wie doet mee?

Annelijn Boender
Afgestudeerd Leisure Managament
Willem de Kooning Academie
LinkedIn

De Rotterdamse Lijnbaan was de eerste winkelpromenade in Nederland en de eerste autovrije winkelpromenade van de wereld. Sinds de opening in 1953 is er veel veranderd. Vandaag de dag huisvest de Lijnbaan net als andere grote winkelstraten in Nederland vooral bekende en grote (merken)winkels. Na vele renovatieplannen in de jaren ’80 en ’90 wordt nu ‘slechts’ geïnvesteerd in een renovatie in luifels en gevels. Winkelketens, particulieren, institutionele beleggers en pensioenfondsen hadden allemaal andere plannen voor de Lijnbaan en het bleek heel lastig om tot (financiële) overeenstemming te komen. Het resultaat is een onsamenhangend Lijnbaangebied , waar niet iedereen met dezelfde plannen mee doet.

Aan de hand van vele gesprekken met diverse stakeholders (en met het bestaande DNA-profiel in het achterhoofd) is het volgende DNA-profiel opgesteld:

Het Lijnbaangebied staat voor HARDCORE SHOPPING: het is de plek in de Rotterdamse binnenstad waar de meeste aankopen worden gedaan, omdat in dit gebied het aantrekkelijkste winkelaanbod van Rotterdam te vinden is.

Het Lijnbaangebied is KARAKTERISTIEK: het is het visitekaartje van de Rotterdamse binnenstad. Als  groot karakteristiek Rotterdams winkelcentrum, is het Lijnbaangebied een voorbeeld voor andere winkelstraten en –gebieden in Rotterdam.

Het Lijnbaangebied is REVOLUTIONAIR: de Lijnbaan is de eerste autovrije winkelstraat van Europa, en is daarmee een onderscheidende winkelstraat. Het Lijnbaangebied is gemoedelijk en voelt aan als de huiskamer van de stad.

Gemeente Rotterdam onderschrijft dat het Lijnbaangebied een essentieel gebied is voor het winkelend publiek in Rotterdam. Maar ondertussen is het een winkelstraat zoals alle andere Nederlandse winkelstraten en staan er regelmatig ruimtes leeg. Tegelijkertijd is Rotterdam uitgeroepen tot Beste Binnenstad, omdat het experimenteel en innovatief is. Maar de Lijnbaan hardware heeft moeite met experimentele en innovatie software en ook op het gebied van sfeer en samenwerking is nog veel te verbeteren. En hoewel er steeds meer draagvlak komt voor experimentele en innovatieve activiteiten, lijken vastgoedeigenaren nog in de weg te zitten. Het is tijd voor cohesie om gezamenlijk aan eenzelfde doel te werken: het Lijnbaangebied aantrekkelijk maken voor de doelgroepen én vormgeven aan het unieke DNA van het gebied.

Een tijdelijke activiteit creëert sfeer, exclusiviteit en verrassingselementen in het Lijnbaangebied.  In een winkelgebied als het Lijnbaangebied liggen de grootste kansen bij de nieuwsgierige en veeleisende jonge starter. Dit is een doelgroep die veel te besteden heeft en van de nieuwste ontwikkelingen houdt. Tijdelijk aanbod is daarbij een interessante tool, omdat het om een uniek aanbod gaat. Jonge starters houden niet alleen van nieuwe ontwikkelingen, maar interesseren zich ook voor (het voorlopen op) trends. Op basis van deze informatie zijn 3 scenario’s opgesteld rond trendgevoelige concepten die het scenario versterken.