Agenda

Datum
Locatie
Beschrijving van project / event
26 01 2017
De Bijenkorf

Reinventing Retail – 26 januari 2017

Klanten werven met influencer marketing, wegwijs maken met een ShoppingGuide op smartphone, kleding verhalen laten vertellen en stof laten voelen én ‘horen’. Zomaar een greep uit de vele innovatieve projecten die jonge trendgevoelige studenten van Hogeschool Rotterdam het afgelopen jaar ontwikkelden. Van praktische ingrepen, bedacht door studenten Small Business & Retail Management tot spannende speculaties over mogelijke toekomsten van studenten van ontwerpopleidingen, het wordt allemaal gepresenteerd tijdens Reinventing Retail op donderdag 26 januari.Als retailer van de Rotterdamse Binnenstad ben je altijd bezig het beste uit je onderneming te halen. Het steeds weer uitvinden van je Retail-formule hoort bij je ondernemerschap en heb je hard nodig om de concurrentie voor te blijven. Sta je er alleen voor? Absoluut niet! Donderdag 26 januari ben je van harte uitgenodigd om deel te nemen aan een nieuwe inspiratieavond van Retailinnovatie in Rotterdam met als thema Reinventing Retail. Dit keer zijn we welkom in de medewerkerseetzaal van De Bijenkorf Rotterdam.

Ideeënmarkt en workshops

Studenten van Hogeschool Rotterdam laten vernieuwende Retail-ideeën en diensten zien waarmee je direct aan de slag kunt. Welke van deze ideeën het verdienen om samen met ondernemers uit de Rotterdamse binnenstad uitgewerkt te worden, bepalen jullie. Op de ideeënmarkt mag je letterlijk en figuurlijk ‘geld’ inzetten op de toekomst. Is er een idee dat perfect past in jouw Retail-formule? De studenten gaan graag de samenwerking met je aan. En Retailinnovatie in Rotterdam en Urban Department Store Rotterdam stellen voor de twee allerbeste ideeën een ‘doorontwikkelprijs’ beschikbaar. Zelf aan de slag kun je in een van de drie workshops, gegeven door docent-onderzoekers van Hogeschool Rotterdam, over netwerk-businessmodellen, influencer marketing en eerste signalen van nieuwe trends. Tijdens en na het programma is er ruimte om te netwerken. Kortom, het belooft een drukke avond te worden waarbij je naar huis gaat met praktische tips en nieuwe inspiratie.

Lokatie

Donderdag 26 januari, 18.00- 20.30 uur, De Bijenkorf
Personeelsingang Aert van Neshof, naast Q-Park De Bijenkorf

Programma

17.00 uur Inloop ideeënmarkt met broodjes, inschrijven voor workshops*
18.00 uur Welkom door Eric van den Elshout (De Bijenkorf) en  Paul Rutten (Kenniscentrum Creating 010)
18.10 uur Studenten en alumni introduceren hun concepten en bezoekers  kunnen ‘geld’ uitgeven.
19.20 uur Uitreiking ‘doorontwikkelprijs’
19.30 uur Workshops
20.30 uur Netwerkborrel.

Aanmelden

Ben je ondernemer? Meld je dan snel aan via retailinnovatie010@hr.nl (Aanmelden is verplicht ivm max. aantal deelnemers voor de workshops*).
*Inschrijving voor de workshop is bij binnenkomst (wie het eerst komt het eerst maalt).

Hartelijke groet namens,

Kenniscentrum Creating 010, Bureau Binnenstad Gemeente Rotterdam en Urban Department Store Rotterdam

Datum
Locatie
Beschrijving van project / event
26 10 2016
Dutch Design Week

Retailinnovatie bij Dutch Design Week

Kenniscentrum Creating 010 doet mee aan de Dutch Design Week met pitches van Retailinnovatie in Rotterdam tijdens CLICKNL DESIGN DRIVE, Design Research & Innovation Festival.
Smart Retail
Retailinnovatie in Rotterdam onderzoekt hoe actuele trends de Rotterdamse retail beïnvloeden en welke nieuwe retailformats de – nog onvermoede – wensen vervullen van bezoekers van de binnenstad. Rotterdam staat bekend als innovatieve winkelstad. Actuele ontwikkelingen stellen Rotterdam als consumer city voor nieuwe uitdagingen. Digitale consumenten hebben tal van nieuwe opties om aankopen te doen en zich online te informeren over aanbod en prijs. Ze zijn daarnaast steeds meer gericht op gebruik en minder op bezit. Naar verkenning van deze trends doet Retailinnovatie in Rotterdam onderzoek, samen met docenten, studenten en winkeliers, vastgoedbedrijven, brancheorganisaties en de gemeente Rotterdam.
Justien Marseille (Creating 010) vertelt op woensdag 26 oktober tijdens een cross-over sessie over Smart Retail hoe zwakke signalen zichtbaar en vruchtbaar worden gemaakt voor vernieuwende retailconcepten en formats voor een innovatieve, scherp concurrerende en toekomstbestendige Rotterdamse binnenstad (http://www.clicknl.nl/design/events/clicknl-drive-festival).

Paul Rutten geeft in dezelfde sessie en schets van het gehele project (www.clicknl.nl/design/events/clicknl-drive-festival/). Meer informatie over het project, dat financieel wordt gesteund door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA: www.retailinnovatie010.nl.

CLICKNL DESIGN DRIVE biedt een podium aan CLICKNL onderzoek en innovatie in de creatieve industrie en laat zien hoe de Nederlandse creatieve sector een bijdrage levert aan de maatschappelijke uitdagingen van vandaag. Op woensdag 26 oktober presenteert Smart Retail een pecha kucha parade van retailonderzoek. Het volledige programma is te vinden op www.clicknl.nl/design/events/clicknl-drive-festival/

Datum
Locatie
Beschrijving van project / event
07 07 2016
Wijnhaven 61

Meetup met studenten

Voor Retailinnovatie in Rotterdam hebben ruim 100 studenten, samen met verschillende ondernemers uit de Rotterdamse binnenstad, onderzoek gedaan naar het innovatievermogen, de concurrentiekracht en toekomstbestendigheid van retail in de Rotterdamse binnenstad. Tijdens de bijeenkomst van 5 april met het thema Beste Binnenstad heeft u wellicht al kennisgemaakt met enkele studenten. Ben u benieuwd wat de uitkomsten zijn? Op 7 juli laten de studenten tussen 17.00 en 19.00 uur hun eerste oplossingen zien. Graag nodigen we u van harte uit daarbij aanwezig te zijn!
Laat je inspireren door nieuwe inzichten, concepten, formats en scenario’s van toekomstige retailexperts. De onderwerpen die gepresenteerd worden zijn:

Interventies op loopstromen in de binnenstad: Viewmasters met Verborgen Verhalen op het Binnenwegplein.
Hoe Internet of Things de klanttevredenheid bij Lebkov & Sons verhoogt.
Design fiction: Rotterdamse stadsvlinders nemen de kleuren en patronen aan van een toonaangevend gebouw als het Centraal Station.
De verhalen die consumenten over een merk vertellen worden in de toekomst misschien wel belangrijker dan de branding van het merk zelf. Welke mogelijkheden en eigenschappen bieden user generated content in een offline omgeving van een merk of product?
Stockless, de winkel waar je internetaankopen kunt afhalen en als ze niet bevallen, kunt achterlaten.
Hoe influcencers awareness creëren over de sportafdeling van de Bijenkorf?
De telefooncel terug op de Lijnbaan met videofragmenten van de hoogtijjaren ’50 tot ’80.
Nieuwe communicatieconcepten: hoe kan Donner profiteren van influencers, een waardevolle online community creëren of slim gebruik maken van aanbevelingen en reviews?
En ook naar de Mediamarkt, Joline Jolink, s’ Zomers Bloemen en Rib Eye Steak hebben studenten onderzoek gedaan.

De studenten staan klaar om met u te brainstormen over hoe deze ideeën ook voor uw onderneming toe te passen zijn. Paul Rutten (directeur Creating 010 en programmaleider van Retailinnovatie in Rotterdam) geeft een korte toelichting op het onderzoek, wat er tot nog toe is gedaan en hoe we verder gaan.